zaterdag 5 april 2014

Geen....Limburgs Zwaarste, Geen.....Vuurtorentrail.....wat dan wel?

Zet de computer aan als start van de werkdag en de mailbox, Facebook, Twitter, nieuwsbrieven, updates, blogs en postduiven met trailschoenen komen me tegemoet. Kan niet meer kiezen waar ik wil of kan gaan lopen. Krijg het gevoel steeds een mooie spannende nieuwe trail te missen.
De dagen zijn te kort en zo ook de weken om overal aan mee te doen en overal bij te zijn. Bovendien is het ook zo heerlijk om zelf nieuwe routes en paden te ontdekken en nieuwe mensen te ontmoeten.
Zoals ik al eerder blog-de (nieuw werkwoord anno 2014!) heb ik me dit jaar enkel ingeschreven voor een aantal ultra trails. De laatste was de Salland Trail en de volgende is de 100km wedstrijd in Belves. Wat ga je dan daartussen doen, veel km maken, veel kracht trainen want ja....de afsluiter van het jaar 2014 is bekend; Ik ga de TDG doen! Ik mag mee, wat een eer en wat een droom....


Met team van 4 o.b.v Mud Sweat Trails gaan we het avontuur aan. Inmiddels zijn de voorbereidingen in gang gezet. Kleding gepast, schoenen aan het testen, ervaringen uitwisselen, zoveel mogelijk info verzamelen en voor-genieten. Al veel nuttige verhalen van Robin van Kinsbergen gehoord die vorig jaar deel nam en er ook dit jaar bij zal zijn. Anne is ook iemand met veel ervaring bovendien een erg leuke en sportieve vrouw. Daarnaast natuurlijk Gideon met enorm veel TDG ervaring, van hem zal ik zeker veel kunnen leren!Veel advies gekregen van Scarabee. Veel mooie filmpjes en foto's te vinden op het web. Deze link is een mooie voor een saaie tv avond te vervangen, zeker eens kijken geeft een geweldig beeld van de omgeving, de lopers en de sfeer.


Wat kan en moet ik zelf doen in de aanloop naar de TDG, vooral veel lopen en genieten want dat blijft voor mij voorop staan. Wil de TDG uitlopen, over de streep komen en terugkijken op een mega avontuur waar ik van heb kunnen genieten! Veel lopen en duurtrainingen doen is voor mij geen straf.
Doe het graag dus ben bereid deze kilometers te maken, betekend wel veel tijd maken om te lopen. De langere lopen zullen in het weekend moeten plaats vinden en dus gaat er een streep door alle korte trail evenementen. 
Ik maak het plan om zeker elke week 1 lange duurkoop te doen, alleen of met andere....Inmiddels al een gezellige loop met Ed Hillenaar gedaan.

 Ik liep met Ed de UHT van Rhenen naar Driebergen. Ed met de trein terug en ik lopend terug. ruim 60 km op de teller. Een geweldig mooie route om te lopen met in het eerste deel leuk gezelschap. Boeiende en inspirerende gesprekken en ervaringen van Ed gehoord. Leuk om mensen om deze manier beter te leren kennen. 

Deze dag mijn nieuwe schoenen van Technica getest, deze zouden het moeten worden voor TDG dus tijd voor een duurloop-test. Ze lopen zalig, beetje twijfel aan de maat want ze vallen wat ruim. Mooie stabiele schoen, met heerlijke downhill kwaliteiten. Bovendien veel grip en zelfs op de stukken asfalt lopen ze zalig. Ben er zeker tevreden over en voor een eerste duurkoop van 60km te lopen zonder zere voeten of blaren ....ik zeg een dikke 8,5 op het rapport!
Vraag me niet waar ze te koop zijn waarschijnlijk wel bij Scarabee....

Met alleen lang en veel lopen ga ik er niet komen natuurlijk! Met Laurens Groenendijk aan tafel is de volgende stap. De core stability training vervloek ik nog steeds natuurlijk. Lig grommend en piepend 3 x per week op mijn matje te stoeien met gewichtjes, elastieken, bal en enkelgewichtjes. Geloof me ...ik loop liever 100km! Het resultaat is er wel, ben sterker en stabieler geworden en dat blijkt ook als Laurens me onderwerpt aan een volledige sporttest. Op de loopband, kapje op, bloed prikken, rennen, kracht testen, wegen, meten .... Alles staat in kaart. Ik ben voorruit gegaan dat is duidelijk. Ik voel me goed en dat blijkt ook uit mijn test cijfer een dikke 8,4 (volgens de meester prima score!) Om dit te vieren heeft Laurens het core stability programma aangepast en zwaarder gemaakt. Meer focussen op het dalen en dus aan de slag. Dat wordt genieten komende tijd, weet ook nog niet of ik echt blij ben met zijn kadootje dat zal moeten blijken komend jaar!


En wat nog meer...er is zoveel leuks! Laatst met mijn rugzakje gevuld met 10 kilo een stevig rondje op de Gulberg in Nuenen gedaan. Er loopt daar een MTB parcours over de oude Vuilnisstort. Deze berg is nu omgetoverd tot een mooie groene weide met golfbaan en prachtige single tracks. Oke geen Alpen of Dolomieten maar voor  NL begrippen best een pittige training te maken. Terwijl ik ploegende met mijn rugzakje met inhoud mijn 3 de rondje maakte werd ik aangesproken door een even enthousiaste Downhiller die met zijn fiets op zijn nek naar boven worstelde. Zijn vraag wie er sneller op en neer zou zijn...hij of ik...tja moet je niet vragen maar testen was mijn antwoord!
Natuulijk stort de jonge man zich met fiets volle vaart naar beneden en ik er volle vaart (kwam door de 10 kilo extra balast!) erachteraan, eenmaal beneden direct om en dezelfde weg terug omhoog. Hij fietsend en ik rennend. Langzaam kom ik dichterbij, kan blijven lopen en hij kan niet meer blijven fietsen...hij is een downhiller en duidelijk geen Up-hiller! Boven spreekt hij zijn bewondering uit en we genieten van een geweldig uitzicht compleet met regenboog. Ook spreek ik daar 2 echtparen die zich aan het voorbereiden zijn op een lange wandeltocht in Oostenrijk. Bepakt met rugzak en stevig wandelschoenen en vol verhalen genieten ze op het bankje van een zelf meegebrachte koffie en peperkoek! Geweldig en dat allemaal gewoon op een spontaan trainings-zondag-middagje. Ik besluit mijn rondje af te maken en richting Geldrop te gaan om bij mijn moeder de peperkoek op te gaan eten!



Tusssen het werken en mama spelen nog even iets leuks, ik loop al een tijdje de spullen van Bes-T te promoten en ja ...het werkt. Het is voor mij zeker bij de lange afstanden een aanvulling om de Endurance te gebruiken. Ook de Anti-rub lijkt gemaakt voor door schurende BH bandjes en waarschijnlijk is het voor veel mannen een tip voor de bloedende tepels. Kortom een aanrader en als je me treft op een trail of training: vraag gerust naar een proefmonster....meestal heb ik ze wel bij en deel ze graag uit. Om alles nog leuker te maken, ik heb natuurlijk een reclame buro en maak ook advertenties en de vraag van Nico of ik een advertentie wilde maken met een foto van Bart Brentjes en mezelf. Ik zeg het eerlijk ben best trots om naast Bart op de foto te mogen staan!

Als afsluiter van de blog vandaag...geen Limburgs zwaarste dus maar wel een mooie pittige training met bekende en onbekende trailende trailvrienden uit Belgie. Afgesproken in Genk om de mijn.
Mooi groepje niet te groot en vol goede moed, onder begeleiding van toerleider Johny Nelissen.
Doel van vandaag zijn niet de kilometers maar rond de 30 zou mooi zijn, vooral de hoogte meters die moeten we hebben! En die krijgen we! Korte uitleg, 2 heuvels waarvan 1 redelijk stijl en goed pad, 1 heuvel gruwelijk stijl en geen goed pad + mooi stukkie bos eromheen! Wat gaan we dus doen de meest moeilijke en zwaarste weg naar boven zien te vinden en dat zovaak mogelijk. Wat is het genieten en wat een mooie training. Het weer is super, zonnetje erbij en goed gezelschap. Veel leuke verhalen en lol...vooral berg op was het stil......
Zelfs respect afgedwongen bij een groep motor crossers die dezelfde route als ons op probeerde te rijden en daar al van stonden te hijgen en zweten. Na bijna 30 km en bijna 1000hm terug naar de basis en als verassingen: Koffie van  Johnny met zelf gebakken pannenkoeken, GEWELDIG!!!
Dit is zeker de moeite waard het is een super training, mooi gebied en veel mooie zware technische klimmen en afdalingen te maken. Thuis nog even een rondje van 10 kilometer met de hond gewandeld om de benen los te maken....wat een TOP DAG ja, dit is genieten.


Genoeg voor deze keer ik wil iedereen nog even uitnodigen voor een minitrailnietechtetrainingmaargewoonlekkerlopen in Lommel, stuur even een mail als je erbij wil zijn. Tot snel, Whoop Whoop!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten